سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهدویت با تفسیر امام هادی (ع) همراه شود

مدیر فرهنگی جامعه زنان استان سمنان:

مهدویت با تفسیر امام هادی (ع) همراه شود

8 خرداد 1391 ساعت 8:25

مرجع : خبرگزاری فارس

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان استان سمنان گفت: اگر مسئله‌ مهدویت با تفسیر امام هادی (ع) همراه شود، اشتیاق جوانان به فراگیری آن بیشتر خواهد شد.

به گزارش آینده روشن، کبری اعرابی در جمع شماری از زنان استان سمنان اظهار داشت: امام هادی (ع) نمونه ای از انسان کامل و مجموعه سترگی از اخلاق اسلامی بود.

وی افزود: ساده‏ زیستی، عبادت، دانش و آگاهی از اسرار سخنوری از ویژگی‏های اخلاقی امام هادی (ع) به شمار می‏رود و آن حضرت مظهر مهربانی بود.

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان استان سمنان بیان داشت: امام هادی (ع) در سال 220 هجری پس از شهادت پدر گرامیشان، بر مسند امامت نشست و در این هنگام، هشت ساله بود؛ مدت امامت آن بزرگوار 33 سال و عمر شریفش 41 سال و چند ماه بود و در سال 254 در شهر سامرا به شهادت رسید.

اعرابی اظهار داشت: دومین امامی که در خردسالی و در سن هشت سالگی به امامت رسید، امام هادی (ع) بود و ایشان در همان سنین واجد کمالات یک امام جامع و معصوم شدند، همان طور که پیامبرانی مانند حضرت سلیمان (ع)، حضرت عیسی (ع) و حضرت یحیی (ع) در دوران کودکی به مقام پیامبری رسیدند.

وی تبیین مسئله امامت و امام‏شناسی زیارت جامعه کبیره را مهم‏ترین حرکت فرهنگی امام هادی (ع) خواند و بیان کرد: حقیقت این است که این فشارها یا عواملی که موجب نشناختن شخصیت امام هادی (ع) می‏شود، گویای این است که امامت در آن دوران در اوج است.

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان استان سمنان تصریح کرد: یکی از کارهای مهم امام هادی (ع) که امامان دیگر هم اهمیت بسیاری به آن می‏دادند، حفظ خط فکری و فرهنگی تشیع و جلوگیری از القائات مخالفان بود.

اعرابی بیان کرد: این کار به تربیت شاگردان برجسته و تشکیل حوزه علمیه و تدریس فقه و عقاید اصول اسلامی نیاز داشت که در عصر امام باقر (ع) و امام صادق (ع) به طور عمیق و گسترده‏ای انجام شد و سپس امامان دیگر حتی در شرایط بسیار سخت آن را تبیین و دنبال کردند.

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان استان سمنان افزود: امام هادی (ع) در این راستا، قدم‏های راسخ و بزرگی برداشت و شاگردان برجسته‏ای هم‏چون حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، خیران الخادم، ابن سکیت اهوازی و عثمان بن سعید -نخستین نایب امام زمان (عج)- را تربیت و شاگردان برجسته پدر و جدش را به دور خود جمع کرد و حوزه علمی فعال و پرتلاشی به وجود آورد.

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان استان سمنان بیان داشت: تألیفات گران‏بهای امام هادی (ع) رساله‏ای در ردّ جبر و تفویض، رساله‏ای در اثبات عدل و المنزله بین المنزلتین، رساله‏ای در جواب به پرسش‏های یحیی بن اکثم، رساله‏ای در احکام دین و تفسیر صحه‏الخلقه (تبیین تندرستی) است.

اعرابی گفت: تبیین مسائل و پاسخ به سئوالات فقهی آن حضرت به طور پراکنده در کتب فقه و حدیث شیعه ذکر شده و مجموعه‏ای از نامه‏های آن امام همام نیز در کتاب "مکاتبات الرجال عن‏العسکریین" آمده است.

وی با بیان اینکه شخصیت علمی امام هادی (ع) از همان دوران کودکی و پیش از امامت ایشان شکل گرفته بود، اظهار داشت: مناظره‏های علمی، پاسخ‏گویی به شبهه‏های اعتقادی و تربیت شاگردان برجسته نمونه‏هایی از جایگاه والای علمی امام هادی (ع) است.

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان استان سمنان افزود: امام هادی (ع) از همان کودکی، مسائل پیچیده فقهی را که بسیاری از بزرگان و دانشمندان در حلّ آن فرو می‏ماندند، حل می‏کرد و ایشان همانند اجدادش گنجینه‏ای پایان‏ناپذیر در بلندای بینش بود.

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان استان سمنان ادامه داد: حضرت‌ على‏النقى‌ (ع‌) براى‌ نشر احکام‌ اسلام‌، آموزش‌ و پرورش‌ و شناساندن‌ مکتب‌ و مذهب‌ جعفرى‌ و تربیت‌ شاگردان‌ و اصحاب‌ گرانقدر گام‏هاى‌ بلند برداشت.

وی تصریح کرد: امام‌ هادی (ع) نه‌ تنها تعلیم‌ و تعلم‌ و نگهبانى‌ فرهنگ‌ اسلامى‌ را در مدینه‌ عهده‌دار بود و لحظه‌اى‌ از‌ مردم‌ و آشنا کردن‌ آنها به‌ حقایق‌ مذهبى‌ نمى‌آسود، بلکه‌ در امر به‌ معروف‌ و نهى‌ از منکر و مبارزه‌ پنهان‌ و آشکار با خلیفه‌ ستمگر وقت‌ - متوکل‌ عباسى-‌ آنى‌ آسایش‌ نداشت‌.

اعرابی افزود: امام هادی (ع) با زیارت جامعه نه تنها در مورد معارف امامت و ائمه قبل از خود به شیعیان آگاهی دادند، بلکه ایشان در ارتباط با بعد از خودشان نیز مسائلی را بیان فرمودند و آن ماجرای ظهور حضرت مهدی (عج) است.

مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان استان سمنان بیان داشت: نمی‌توان پیوند عمیق امام هادی (ع) را با مهدویت نادیده گرفت؛ پیوندی که توسط امام هادی (ع) بین مردم و ائمه (ع) ایجاد می‌شود، بسیار زیاد است.

اعرابی ادامه داد: اگر مسئله‌ مهدویت با تفسیر امام هادی (ع) همراه شود، اشتیاق جوانان بیشتر خواهد شد.

وی گفت: مهم‏ترین شیوه‏های مبارزاتی امام هادی (ع) نفوذ در میان دولت‏مردان، پاسخ به پرسش‏های علمی، سازماندهی مبارزات سرّی، مبارزه با اندیشه‏های انحرافی، احیای فرهنگ غدیر و امامت و بهره‏گیری از موقعیت‏ها بود.

bfnews